Extra ondersteuning
We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LOVS ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en het LOVS Kindbegrip (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning.
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben.
De visie van het samenwerkingsverband Twente-Noord vormt voor de scholen van Viadere het uitgangspunt. Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften wordt een ambitieus ontwikkelperspectief geboden en kunnen een ononderbroken ontwikkeling doorlopen. Dit op een voor de leerling zoveel mogelijk passende onderwijsplek. Alle leerlingen krijgen een passend onderwijsaanbod, dat zo inclusief mogelijk, zo licht mogelijk, zo dichtbij mogelijk wordt georganiseerd in samenwerking met betrokken hulppartners. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. In onze schoolgids hebben we beschreven welke extra ondersteuning we wel en niet kunnen geven. Het team streeft ernaar om alle leerlingen een zo ruim mogelijk passend aanbod te bieden passend binnen de groep. Ons doel is zoveel mogelijk leerlingen op een goede passende manier binnen onze school op te vangen. Omdat niet alle ondersteuning te realiseren is binnen onze school staat beschreven wat de grenzen van onze mogelijkheden zijn. Er is ook expertise, die we neerleggen bij externen zoals de wijkcoach, logopedie of de orthopedagoog.